Replik

Ledarskap handlar om att ta ansvar – också för de svåra besluten

Publicerad

Skicka in en insändare

För att göra din röst hörd kan du mejla debatt@alandstidningen.ax. Du kan skriva under med signatur men vi behöver dina kontaktuppgifter.

Din insändare får maximalt bestå av 3.000 tecken (inklusive mellanslag).

Erik Schütten skriver att investeringar inte är detsamma som gott ledarskap. Det är en rimlig utgångspunkt. Ledarskap handlar dock framför allt om att ta ansvar, göra avvägningar och våga fatta svåra beslut när alternativen är få och utmaningarna stora.

Skärgårdstrafiken är kanske det tydligaste exemplet på en fråga där det politiska ledarskapet på Åland under lång tid har brustit i just detta avseende. Sedan 1993, då Åland genom ändringar i självstyrelselagen själv fick ansvaret att prioritera och fördela medel till skärgårdstrafiken, har ingen landskapsregering och ingen trafikminister lyckats ta det långsiktiga helhetsgrepp som behövts. Oppositionen som nu ifrågasätter har inte presenterat några hållbara alternativ nu eller i de många omgångar de haft både regeringsmakten och trafikministerposten. Vi ser samma mönster om och om igen: vid varje regeringsskifte har tidigare planer bromsats, omprövats eller lagts åt sidan. Resultatet är att de stora investeringarna som behövts och de strategiska och viktiga besluten har skjutits fram och ibland rivits upp med stora kostnader som följd.

När nuvarande landskapsregering bjöd partierna till en tankesmedja för att försöka skapa samsyn kring trafikens framtid var ambitionen som jag förstod det att synliggöra utmaningar, vägval och möjligheter för att skapa en bredare förståelse för de svåra beslut som måste fattas. Min upplevelse var dessvärre att oppositionen som kunde bidragit med kunskap och erfarenhet i stället valde att ställa sig vid sidan av processen.

Jag delar inte alla delar av de planer som nu genomförs. Men ingen har hittills kunnats visa ett annat trovärdigt, långsiktigt hållbart alternativ, utifrån den finansieringsram som nuvarande parlament givit. Det finns en berättigad kritik mot landskapsregeringen vad det gäller information och dialog där både infrastrukturavdelningen och Ålandstrafiken inte lyckas kommunicera varken små eller stora utmaningar, förändringar och problem tillräckligt väl till skärgårdsbor och skärgårdskommunerna. Här behövs nya forum och former. Samtidigt måste vi vara ärliga om orsakerna till dagens situation. Kapacitetsbrist, åldrande färjor och återkommande tekniska problem är inte resultatet av de senaste årens beslut. De är resultatet av årtionden av uppskjutna investeringar och en ovilja hos flera generationer politiker att förändra och prioritera de resurser som krävts.

När jag flyttade till skärgården sades det att färjorna var våra vägar. I dag är vi många som upplever att det är vägar med allt fler hinder och att en del av de planerade förändringarna borde undvikas innan det blir för besvärligt. Det är en verklighet som måste tas på allvar. Om ni som sitter i lagtinget menar allvar med att skapa en hållbar skärgårdstrafik behöver det bli slut på det politiska skyttegravskriget. Åland behöver mindre positionering och mer ansvarstagande också av oppositionen.

Mia Hanström (S)

Kumlinge