Nyheter
En skylt varnar badgäster vid Kvarnboviken i Saltvik.
Bild från ÅMHM
Avråder från bad efter bakteriefynd
Förhöjda halter av enterokocker i Kvarnboviken gör att myndigheter avråder från bad.
Ålands miljö- och hälsoskyddsmyndighet (ÅMHM) skriver på sina sociala medier att man uppmätt förhöjda halter av enterokocker vid Kvarnbovikens badstrand.
”Risken för vattenburen smitta är förhöjd. Förhöjda halter av denna bakterie indikerar även närvaro av andra bakterier eller parasiter”, skriver man.
Det går inte att se bakterierna med blotta ögat och själv bedöma om d et är säkert att bada.
”Orsaken till de förhöjda halterna är oklar men i allmänhet tyder förhöjda halter av dessa bakterier på fekal påverkan från människa eller djur, exempelvis via avlopp, naturgödsel eller avföring från fåglar”, skriver ÅMHM.
Nya prover ska tas under onsdagen.
Myndigheten avråder samtidigt från bad vid Mariebads badstrand i Mariehamn.
”ÅMHM avråder från bad under hela badsäsongen på grund av långvariga förhöjda värden av fekaliebakterier”.